Tuesday, December 1, 2009

KL vs SARAWAK

Kembali ke Sarawak buatkan aku sedih pada mulanya.. bukan aku lupa diri or sombong or wut-so-eva pepople might say I am.. cuma aku rasa aku belum bersedia nak balik. Impian ku pada awalnya, ingin hidup berdikari di KL.. belum lagi berdikari sepenuhnya.. tpi aku sudah mula.. banyak perkara yang ingin aku capai .. walaupun hidup tak selalu senang.. biasalah tinggal alone.. everything uruskan sendiri.. tapi aku ada kawan2 yang supportive yang buat aku tabah..



financially aku belum merdeka, tpi walau sengkek mana pun aku slalu dapat laluinya. mungkin ramai kata aku boros. tpi tinggal kat KL tak sama dengan Sarawak.. di antara komitmen aku .. RUMAH + KERETA + MAKAN + TOLL +MINYAK ... kalau dibandingkan dengan kengkawan kat Sarawak.. stakat duduk umah family tu korg dah boleh jimat, bab makan.. stakat beli2 lauk bg kat emak + mkn kat kedai tu tak banyak mana pon. Hidup sorg2 kat kl smua kene sedia sendiri. aku tak menyesal pun dok KL. coz aku suka cabaran.. hidup kat Sarawak ni buat aku jadi manja.



Sape kata orang2 KL sombong? Kurang ajar? setau aku org2 yang sombong dan kurang ajar tu selalunya org yang datang dari ceruk2 kampung kerja tah ape2 kat kl ni.. hidup kat bandar memang selalu sendiri.. jiran bukannya tak bertegur, tapi masing2 sibuk.. tpi kalau terserempak memang borak2 pun. kalau bab driving.. aku lagi salute org2 kat KL drive.. kalau bab potong2 kereta, people memang sure angkat tangan.. kalau keluar dari simpang.. or buat salah sket.. memang angkat tangan (Mat Rempit lain cerita la).. walaupun jam org kat KL jarang nak hon2 sesuka hati (yang menyumpah seranah dalam hati tu , urusan sendiri la beb).. bab jalan2 shortcut/lari dari jam.. pun aku dah tau sket2..Setakat Jalan Ampang/Tun Razak/Jalan Pahang bole la tahan lagi...



Kalau bab shopping.. aku dah tau mana port nak beli murah.. barang2 dapur?? -hypermarket belambak.. Sale tak mengira masa.. pandai2 lah nak jimat duit. tempat makan yang menarik?? ikan bakar? nasi lemak? nasi kandar?? OMG... memang teliur kalau nak list down. tempat hiburan??? itu yang aku paling suka... huhu.. boleh karaoke/muvie??.. dll.. tpi bab clubbing, that's not my type.. org yang suke pergi suke hati diorg la.. aku tak kesah berkawan ngan sesape jer.. stakat lepak2 kat bar tu.. sekali dua cukup.. tak perlu selalu.. bagi aku takde faedah (aku kate bagi aku).. tapi bab mamak... teh tarik kurang manis !!! owh man .. I missed that..

Like I said.. bukan aku lupa diri or tak sedar diri.. hidup kat tempat orang banyak membuka pikiranku.. yer la.. cuma masa yang aku lalui terlalu cepat berlalu dan Tuhan panggil aku kembali ke tempat asalku.. makanya aku pergi aja deh.. lagipun aku pergi dengan damai.. aku pergi kerna berkat yang aku dpat.. smuanya kerna kebaikan Tuhan.

Aku bersyukur atas apa yang aku lalui. walaupun pada mulanya aku agak "shock !!" dan sedikit tidak selesa akan perubahan persekitaran. tpi yakin saja la.. kita tidak akan tahu apa yang ada di depan sampai kita laluinya sendiri... CHEERS !!!!